Friday, January 11, 2013

Tunku Moden

jom kita bertungku..sekarang dah ada tungku yang moden tau..orang zaman dulu kala..macam la aku ni orang zaman baru sangat..hahaha
orang-orang tua dulu2..depa ni gunakan tungku besi yang besar gedabak tu haa...
berat weh sbb aku pernah angkat..dulu mama aku bersalin guna tungku besi ha..sekarang zaman dah moden ni orang dah sediakan tungku yang ringan..
tapi panasnya sama ja..sebab dalam bantal tu ada cecair ataupun air yang kita kena panaskan dulu sebelum guna..hanya caskan 10 minit korang dah boleh guna..

ni antara fungsinya..

  • Mengelakkan artritis.
  • Baik untuk pesakit strok.
  • Mengurangkan sakit servikal vertebra.
  • Mengurangkan sakit kepala, sakit gigi
  • Melegakan sakit leher, bahu dan belakang badan.
  • Melegakan masalah sengugut (period pain)
  • Membantu mengurangkan berat badan.
  • Mengurangkan masalah lenguh-lenguh lutut dan sakit pinggang
  • Mengurangkan masalah perut kembung.
  • Melegakan bahagian tulang patah
  • Tunku selepas Bersalin

Para Pengguna yang sesuai gunakan benda alah ni..

  • orang dewasa 12 tahun dan ke atas.
  • wanita yang baru lepas bersalin dan menghadapi senggugut.
  • Menghadapi masalah lenguh badan dan angin.
  • Juga untuk lelaki sesuai untuk seluruh badan kecuali bahagian kemaluan.

 tapi korang hati-hati tau bila gunakan benda alah ni sebab bila terlalu panas kadang2 boleh pecah..
baru -baru ni ada sorang pakcik ni masuk paper, melecup habis badan sebab tetiba benda ni pecah..mungkin air kat dalam tu terlalu panas..

 tunku moden
 


 

2 comments:

Ayie Abas said...

salam adda :)

kat rumah ayie ada jugak tungku moden mcm tu...:)

Addasyuhadadisini said...

salam ayie..yer ek..pernah guna x??cm mna best tak klau ayie prnah guna.. :)